Beteugel het luchtruim boven Apeldoorn

 

Begin 2017 was er gedoe over de geluidsruimte voor Teuge. In 2010 is een rekenfout gemaakt en Teuge heeft daardoor een dubbele geluidsruimte gekregen. Oorspronkelijk zouden ze maximaal een geluidsruimte van 56,5 dBA hebben, wat neerkomt op 80.000 vliegbewegingen per jaar. Door de rekenfout hebben ze nu een geluidsruimte van 59,5 dBA, wat neerkomt op 160.000 vliegbewegingen. Wat betekent dat nu? De geluidsruimte van 160.000 vliegbewegingen, kun je delen door 365 dagen en 12 uren waarin je per dag kunt vliegen. Dat zijn dan zo’n 36 vliegbewegingen per uur. Dat is iedere anderhalve minuut een start of landing, iedere dag en het hele jaar door. Dat kan natuurlijk niet. Dat is een derde van het vliegvolume dat Schiphol in 2016 heeft verwerkt. Waarom willen Teuge en de provincie deze fout dan laten staan?

Na het ontdekken van die rekenfout werd deze niet gecorrigeerd. Terwijl Apeldoorn grootaandeelhouder is en de gemeenteraad op 15 juni 2017 unaniem een motie aannam om deze rekenfout te herstellen, noemde de gedeputeerde van de provincie Gelderland dat “een mening”. Ze wijzigde niets omdat er een nieuw luchthavenbesluit voor Teuge moet komen en er diverse onderzoeken worden gedaan om een nieuwe geluidsruimte vast te stellen. Inmiddels heeft de directeur van Teuge op 30 augustus in de CRO Teuge vergadering gezegd dat de marktverkenning uitwijst dat Teuge in 2040 zo’n 80.000 vliegbewegingen zal verwerken. Ze heeft toegezegd dat ze dus ook voor het luchthavenbesluit van Teuge geen grotere geluidsruimte zal aanvragen. Daarmee is het gevaar geweken dat een Teuge te groot wordt.

Maar is dit nu alles? Om dat te beoordelen moeten we terug naar einde 2016. Toen is een baanverlichting aangelegd op Teuge. Daar was veel verzet tegen en met de huidige 40.000 vliegbewegingen per jaar is dat ook helemaal niet nodig. Het businessplan voor Teuge geeft aan dat bij 68.000 vliegbewegingen het vliegveld winst begint te maken. Teuge draait dus zwaar verlies! Waarom doet men zo’n investering in een verliesgevend vliegveld?

Maar nu blijkt dat met de ontwikkelingen van Lelystad tussen de 20.000 en 58.000 vliegbewegingen naar Teuge komen. Ook zijn de op dit moment voorgestelde vliegroutes voor Lelystad zo laag, dat het parachutistencentrum van Teuge gaat verdwijnen. Ze kunnen niet meer naar een redelijke hoogte klimmen om hun sport te beoefenen. Is hier sprake van een opzet om Teuge meer vliegbewegingen te geven? Met het vertrek van het parachutistencentrum verdwijnen 6.800 vliegbewegingen en met de komst van de vliegbewegingen van Lelystad redden ze het op Teuge net met 80.000 vliegbewegingen per jaar. 

Is dit alles een slimme opzet of een vooropgezet plan? Eigenlijk maakt het niets uit. Waar het om gaat is dat we de ontwikkelingen een beetje binnen de perken houden. Als wijkraad is onze invloed beperkt, maar we gaan proberen om ook de vliegroutes voor Lelystad omhoog te krijgen. Op 1 november is er weer een CRO Teuge vergadering. Hopelijk is de gedeputeerde van de Provincie bereid om een paar vragen te stellen aan de nieuwe staatssecretaris voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu. We houden u op de hoogte in onze nieuwsbrief en op deze website bij de rubriek actueel.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *