Het Nationale Parachutisten Centrum

Op verzoek van het Paracentrum publiceren wij onderstaand bericht.

Mijn naam is Simon Woerlee. Ik ben bedrijfsleider van het Nationale Parachutisten Centrum in Teuge. Sinds 1969 verzorgt dit paracentrum parachutistenvluchten en is inmiddels de grootste in West Europa. Vanaf het begin heeft men te maken gehad met (geluids-)hinder van (onze) vliegtuigen. Waren het in de beginjaren de luidruchtige zuigermotoren; later werden dit de grotere turbine-motoren. Ofschoon er tegen de geluidshinder veel maatregelen genomen zijn door overheid en bedrijven, zijn de ontwikkelingen nog steeds niet zover dat we geluidsloos kunnen vliegen. Uw wijk ligt het dichtsbij het vliegveld van Teuge. U heeft daardoor de meeste kans op hinder van vliegtuigen.
Zo nu en dan wordt het niet begrepen waarom vliegtuigen bepaalde routes vliegen waardoor in uw ogen onnodig hinder wordt veroorzaakt. Dan kunt u een klacht indienen bij het provinciale loket. De klacht bereikt ons vervolgens na enige dagen in een geanonimiseerde uitvoering.  Vaak hebben we hier dan een verklaring voor maar soms kunnen we de geschetste klacht niet thuisbrengen en er weinig mee aanvangen.
Wij willen ons graag bezighouden met parachutespringen en niet met klachten. Daarom proberen we de klachten te voorkomen door ons aan regels te houden en daar waar mogelijk klachten te voorkomen door onze vliegroutes daar te kiezen waar we het minste storen. Dat lukt lang niet altijd waaraan verschillende oorzaken ten grondslag liggen. Een voorbeeld is dat we bij noordoostenwind altijd de dropping moeten inzetten vanuit de zuidwest-hoek, uw woonwijk. Het vliegtuig vliegt namelijk altijd tegen de wind in om de parachutisten zodanig te droppen dat zij op het vliegveld kunnen landen. Een ander voorbeeld is dat we terugkomend van een vlucht, een route moeten vliegen van de A1 naar het vliegveld. Dat heet het circuit en alle vliegtuigen vliegen die landingsnadering. Verschillende vliegtuigen hebben verschillende snelheden  waarmee zij de lucht doorkruisen. Als ze achter elkaar door dat circuit vliegen heeft ons vliegtuig wel eens moeite om veilig achter een trage voorganger te blijven. Dan moet hij de bochten wat ruimer maken met het gevolg dat hij dichter of zelfs over de rand van uw woonwijk komt. Nogmaals, dat proberen we te voorkomen maar dat is niet altijd mogelijk.
Mocht u nu een klacht of een vraag hebben waarom onze piloten een bepaald vlieggedrag hanteren, dan bied ik u aan onze springleiding te bellen via (055-) 3231604. Daar staat men in contact met het betreffende vliegtuig en zal u een verklaring kunnen geven. Mocht u na de verklaring dan alsnog een klacht in willen dienen bij de Provincie houdt niemand u tegen, maar nu heeft u in elk geval van ons een verhaal gekregen op het moment dat wij hinder bij u veroorzaken. En natuurlijk mooi als de klacht direct verholpen kan worden!
Ik wens u een geluidsarm 2016 toe!
Simon Woerlee
Nationaal Parachutisten Centrum Teuge.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *